torsdag 12. desember 2013

STILLE FØR ORKANEN "IVAR"

"Stille før orkanen Ivar 12.12.13"                                                    Foto: Bjørg S.




Tanker før orkanen ”Ivar” 

Nå er det timer før det braker løs! Det er igjen ekstremvarsel på Nordmøre. Det er bare å vente å se. Siden vinden er meldt fra sør-vest, bør det ikke bli så ille her hjemme hos meg. Minnene mine går tilbake til den berømte Nyttårsorkanen i 1992, hvor det ble gjort massive skader her i Kristiansund og på Nordmøre ellers. Tankene går også tilbake til julen 2. juledag i 2011, der jeg midt på natten måtte ringe brannsvesenet for å fortelle at rekkverket på terrassen min var revet løst, og jeg var redd at det ville fly av gårde og slå inn vinduer både hos meg og naboene mine. Godt var det da de kom mannssterke og sikret skaden. Det var orkanen "Dagmar". I dag er det "Ivar". 
Om jeg går tilbake til 1992, hvor strømmen var borte i flere dager på grunn av ødeleggelsen, kan jeg huske naboboligen som måtte evakueres midt på natta fordi det hadde fløyet løse gjenstander fra andre ødelagte boliger og slått inn rutene der. Folk måtte evakuere hjemmet sitt i julen. 
Så idag kommer "Ivar". De som har barn i barnehagen har fått beskjed om å komme og hente barna tidligere på grunn ekstremvarselet.

Men enda er det stille her...."stille før stormen"! eller rettere sagt: "Stille før orkanen Ivar"



"Vintersola kommer over fjellkanten og lager en liten gul og lysende elv på sjøen"                 Foto: Bjørg S.
   

           



Ivar kom og Ivar rusket opp! 








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar